Gratulerer!! Bygningsvernprisen 2022 gikk til Søndre katland fyr

Farsund byforening gratulerer Søndre Katland fyr og Venner av Søndre Katland fyr med årets bygningsvernpris.

En sjelden gang beveger byforeningen seg ut av bykjernen når bygningsvernprisen skal deles ut. I år ønsker vi å løfte frem Katland fyr og den fantastiske jobben fyrets venner har utført. På mange måter er fyret selve åpningen inn mot byen og sentrum, og det er en kulturskatt som veldig mange har et forhold til. Bygningsvernprisen er med på å sette søkelys på det frivillige arbeidet som gjøres, og hvor viktig det er for å bevare kulturminner som Katland fyr.

Søndre Katland fyr ligger omtrent 5 km (2.7 nautiske mil) ut fra Farsund. Det er et ledfyr i innseilingen til Farsund og uthavnen Loshavn. Fyren ble bygget i 1878, det ligger på et særdeles værhardt sted og det har vært utfordringer både med vær og vind. Fyrets venner har nedlagt timesvis for å sette bygget i stand, utvendig ble det sandblåst og malt opp i 2014, innvendig er det bl.a valgt vedkomfyr, historiske fliser, bakerovn og tidsriktig panel. Vinduer var murt igjen, disse ble også åpnet opp i 2014 og fyret fikk tilbake sitt unike særpreg.

Fyret har ikke blitt mellomoppfikset på 60-70 tallet, men store råteskader har gjort at mye av interiøret måtte byttes ut. Her har venneforeningen valgt tidsriktige materialer og farger, og det er svært mange vakre detaljer som er fremhevet. Fyret ble avbemannet i 1948 og har siden 80-tallet vært drevet av solceller. De senere år har også grisehuset fått skifer på taket, betongbunkeren som ble bygget for å skjerme båtene ved hardt vær, har fått dører laget av Leif Tore Hellang etter originale tegninger. Arbeidet er pågående og Byforeningen håper prisen kan være med å løfte viktigheten av bevaring også av våre viktige fyrtårn.